KEHIDUPANKU. SEKADAR BERKONGSI. BUKAN GOSIP

HATI+PERHATI=COLOR OF RAINBOW

HiduP Tue Tak Seindah Pelangi
Sebelum AdAnYa Pelangi
Pasti HuJan tUrun MembasaHi Bumi
BerSama MenTeri YaNg MeNemaNi

Friday, January 21, 2011

Perasaan Dan Hati Kita Untuk Siapa

Susah betul kalo masalah itu melibatkan perasaan..Tak kisah la sama ada kita yang menyukai orang or orang yang suka kat kita..Tapi sebenarnya better kalo kita yang menyukai orang daripada orang yang menyukai kita...Nape ea..?? Sebabnya kalo kita menyukai orang kita boleh buat apa je kita nk ngn perasaan kita...maknanya kita ada pilihan objektif la nk bt apa ngn perasaan kita...

Antara pilihan yang kita boleh buat kalo kita suka kat orang ialah...
a) Kita boleh luahkan je perasaan tue kat dia..Tapi kena ingat ada risikonya..jngan main gedah ikut suka hati macam x ada singboard or trafik light...nak tau sebab apa...?tunggu yer..
b) Kita boleh terus minat n suka kat orang tue dari jauh..itu lagi selamat tp akan berlakunya penderaan perasaan la..bahaya tue..
c) Kita boleh lupakan je perasaan kita tue...anggap la itu semua cinta beruk..
d) Kita boleh cuba untuk pikat orang yang kita suka tue..berjaya or x bergantung pada usaha atau strategi yang digunakan la ea...x slah mencuba kan..mana tau dapat..hehehehe..chaiyok2...!!

antara 4 pilihan yang diberikan terpulang kat individu la nk pilih yang mana satu..tapi kita kena ingat setiap keputusan yang ambil pasti ada risiko or kesannya..
antara kesannya....

a) kalo kita pilih nk luahkan perasaan kita so makna nya kita kena bersiap sedia untuk hadapi apa je dugaan yang akan melanda..n orang yang meluahkan perasaan tue kena la berani..jangan pulak pengsan k..kita bernasib baik kalo orang yang kita suka tue punya perasaan yang sama ngn kita..alhamdulillah lega la..x ada la malu sgt n x sia2 luahan hati tu..tapi kalo orang x suka n x terima tue yang payah..silap2 luahan kita dijadikan bahan ejekan..malu tue..mana nk letak muka...bawah bantal,almari..mau tebal pipi berlapis2 tau..silap2 blh putus shbt kalo kita suka kt kwn baik sndiri!!!

b)kalo pilih utk sembunyikan perasaan mmg la bagus..bio jadi rahsia je apa kita rasa..tapi sedihla..sbb kita hanya mampu lihat dia je..tapi selamat la sbb kita still blh kwn macam biasa.takut ble dia tau kite suka dia perasaan n layanan dia kat kita akabn berubah..itu biasa terjadi kalo boy or gurl yang kita minat tue dah ada empunya..so ingt2 la..x semua bnda blh diberitahu kat orang lain..

c)Yang pilihan ni pulak boleh dibuat kalo orang yang kita suka dh ada yang punya..x pn org yang kita suka tue perangai dia teruk sgt...semua kwn2 kata dia teruk tp kita je yang boleh tersuka kat dia..bnda mcm nie slalu berlaku..maklumla cinta pandang pertama..semua nmpk cantik..so komen2 yang diterima dr org rmai tntng si dia ambil kira la..jgn bt cinta tue jd rabun.main terima je..u jump i jump..x sesuai tul la..!! better lupa kn je perasaan tue..buang jauh2 dlam sungguh..chooooo...!!

d) dan pilihan yang terakhir ni..mmg berani la kalo sapa2 yang mencuba..try pikat orang yang kita suka..tp perlu diingatkan kalo nk pikat jgn la sampai sanggup bt apa sahaja yang disuroh..nnti merana jiwa k..agak2 la time nk pikat tue..kalo rasa time pikat tue dia jual mahal sgt biokan je..x yah peduli..cari je la yang lain..kumbang bkn 1 spesis n bunga pula bukan ada 1 warna je..

So dalam soal perasaan jangan sesekali kita ada sikap untuk memaksa..kalau orang x suka jangan didesak mahupun dipaksa..biarkan je..perasaan tue semulajadi..kita kena percaya jodoh n pertemuan d tangan Allah..kita merancang Allah yang menentukkan.. Sesungguhnya apa yang Allah tentukan segalanya adalah yang terbaik..Insya-allah...Moga apa yang kita cari akan kita temui...

No comments:

Post a Comment